کارگاه آموزشی تکنولوژی نوین بتن با تشریح نقش و عملکرد افزودنی­ها در مهندسی اجرای بتن با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان و شرکت شالمان  روز سه شنبه مورخ 13 مردادماه از ساعت 16 الی 19 در محل اداره کل هواشناسی استان برگزار شد.

این همایش با سخنرانی جناب آقای مهندس رستمی مهر ریاست محترم اداره فنی و امور مهندسان مشاور اداره کل راه و شهرسازی استان با تاکید بر نقش تکنولوژیهای نوین در توسعه پایدار آغاز شد. ایشان در سخنان خود به تلفات مادی و جانی ناشی از کیفیت پایین سازه­ها در اثر عدم رعایت نکات فنی و عدم شناخت و بکارگیری صحیح مواد و مصالح نو اشاره فرمودند. همچنین موضوع بحران آب، انرژی و محیط زیست و نقش صنعت ساختمان در افزایش یا کاهش تهدیدها در این حوزه ، از جمله نکات قابل توجه در سخنان ایشان بود.

جناب اقای دکتر شرق، عضو هیات علمی دانشگاه و از محققین برجسته کشور سخنران دیگر این همایش به تشریح مهندسی اجرای بتن به عنوان عامل تعیین کننده در کیفیت بتن پرداختند. ایشان به نقش انواع افزودنی­های بتن مورد استفاده در پروژه ساختمان برج تجارت جهانی تبریز که در نوع خود در ایران بینظیر بوده و مطابق با طراحی سازه مشابهی در ژاپن اجرا شده است، اشاره نموده و با تشریح رده های مختلف بتن مورد استفاده در این سازه عظیم مقاوم در برابر زلزله ، استفاده از فوق روان کننده ها و. سایر افزودنیها به شکل صحیح را کلید مهندسی اجرای موثر بتن معرفی کردند. دکتر شرق همچنین مقایسه اقتصادی بتنهای 24 تا 60 مگاپاسکال که با استفاده از افزودنیها در این کارگاه تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته را ارائه داده و در ادامه تجربه عملیاتی از بکارگیری سایر مصالح نوین و افزودنیها و چسبهای شیمیایی در کاشت میلگرد، ترمیم، مقاوم سازی و اصلاح نشست کامل سازه را تشریح نمودند.

سخنران دیگر این همایش آقای مهندس آرش مدرسی کارشناس ارشد فنی شرکت شالمان در زمینه افزودنیهای بتن بود. مهندس مدرسی  تاریخچه و استانداردهای داخلی و بین المللی انواع افزودنیهای بتن را به اختصار توضیح داده و در ادامه نحوه عملکرد و نقش هر یک از انواع افزودنیهای بتن را تشریح نمود. بهبود و ارتقای  خواص بتن تازه و سخت شده در فصلهای گرم و سرد سال  از جمله کارایی، مقاومت و دوام بویژه در بتن­هایی که در معرض سیکلهای ذوب و یخبندان هستند و کاهش انرژی و زمان لازم برای متراکم سازی و نیز کاهش زمان آزادسازی قالب با استفاده از انواع فوق روان کننده های کاهنده آب کندگیر و زودگیر از جمله مواردی بود که توسط ایشان  مورد بحث قرار گرفت.

نمونه هایی از جدیدترین مواد و تکنولوژیهای صنعت ساختمان توسط شرکت شالمان در جنب این همایش به نمایش گذاشته شده بود که مور استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.